یادداشت نقد

تحول یک روحانى در مسیر رسالت انسانى

مهدی صالحی – فارغ‌التحصیل مدرسه نقد جام جم فیلم «پیام‌بر» به کارگردانی احسان عابدنیا که در چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران به نمایش درآمد اثری است در ژانر دفاع مقدس…

وقتی فرامتن بلای جان سینما می‌شود

همه‌چیز برمی‌گردد به این واقعیت که متأسفانه در کشور ما هنوز آشنایی کافی با سینما وجود ندارد. این ناآشنایی حقیقی و علمی مردم و گاه هنرمندان با سینما، همواره باعث  ایجاد مجادلات…

فراتر از سیاه‌نمایی

رسول حسنی ولاشجردی – هنرجوی مدرسه نقد جام‌جم سرانجام پس از انتظاری کوتاه کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار، فیلم سینمایی «علت مرگ: نامعلوم» ساخته ‌علی زرنگار‌ را شایسته حضور…

سینما از دو نگاه

رضا پزشک _ هنرجوی مدرسه نقد جام جم فیلم در تعریف ساده آن، سلسله تصاویر و اصواتی است برای خلق معانی و برانگیختن احساسات در قالب داستان، مستند اما فیلمی است که…

قدرت زشت چهره واقعی صیهونیسم

بهنام حبیبی – هنرجوی مدرسه نقد جام‌جم این‌بار نه‌تنها از دیدگاه سینما و فیلم، بلکه می‌خواهم همزمان، از دیدگاه یک معمار  یک فیلم را ببینم. بروتالیست، برای من دو کلاس همزمان است‌؛…

رقص تلخ تاریخ در قاب شبکه ۳

مهدی صالحی – فارغ‌التحصیل مدرسه نقد جام‌جم سریال«عملیات مهندسی»به کارگردانی سروش محمدزاده، کوششی است در بازآفرینی یکی ازصفحات پرالتهاب و پرحادثه تاریخ معاصر ایران دردهه۶۰شمسی؛ دورانی که با شکل‌گیری انقلاب و سپس…

اپرای عروسکی عاشورا؛ نقطه تلاقی تعزیه، موسیقی و تکنیک‌های نمایشی معاصر

مهدی صالحی – فارغ‌التحصیل مدرسه نقد جام‌جم اپرای عروسکی «عاشورا» به کارگردانی بهروز غریب‌پور را می‌توان یکی از برجسته‌ترین تجربه‌های هنر نمایشی معاصر ایران دانست که با تلفیقی کم‌نظیر از آیین‌های سنتی…

سینمای پویا، نقد می‌خواهد

نقد و نقادی در فضای هنری، به‌ویژه در سینما، همواره با چالش‌هایی همراه بوده است. بسیاری از هنرمندان نقد را نه به‌عنوان تحلیل سازنده بلکه نوعی تخریب تلقی می‌کنند و از سوی…

آمارهای خاکستری پشت پرده سینما

سینما، به‌عنوان آیینه جامعه و ابزاری بی‌بدیل در شکل‌دهی به هویت فرهنگی، در ایران با آرمان‌های بلند اما چالش‌های ساختاری روبه‌روست. به‌رغم تأکید بر سینمای ملی-انقلابی، ضعف در شفافیت داده‌ها، تحلیل‌های ناکافی…

X